Snabbare återhämtning och minskad träningsvärk med självmassage

Självmassera regelbundet och du får snabbare återhämtning och kan träna snabbare igen. Självmassera regelbundet och du får snabbare återhämtning och kan träna snabbare igen.

Genom att regelbundet använda dig av självmassage kan du snabba på din återhämtning och minska träningsvärken. Därmed kan du träna oftare eller mer intensivt. Inte så dumt, eller hur?
 
Som idrottare vill du kunna träna så hårt och så ofta som möjligt för optimalt resultat. De som tar sin träning på största allvar har olika strategier för att återhämta sig och så snabbt som möjligt vara redo för nästa träningspass igen. Kost, sömn (vila) och massage är beprövade metoder som alla gör att kroppen återhämtar sig snabbare. Att se till att få i sig tillräckligt med bra och näringsrik mat mellan träningspassen och att få tillräckligt med vila är många duktiga på. Att få massage är lite krångligare. För vem har tid (och råd) att gå och få massage efter varje träningspass? Det är här självmassagen kommer in i bilden.
 
Flera studier visar att musklerna återfår sin prestation och funktion snabbare om man självmasserar jämfört med om man inte gör det. Effekten är mätbar såväl på kort som på lång sikt och har visat sig fungera på både konditions- och styrketräning.
 
Så efter nästa träningspass gör du så här: Självmassera de muskelgrupper som du har tränat 30-60 sekunder, vila 20 sekunder och upprepa 5 gånger. Sen kan du se fram emot mindre träningsvärk och snabbare återhämtning. Inte så dumt, och framförallt väldigt enkelt…
 
Lästips: på presteramera.se finns en utomordentlig artikel om just det här (och många andra bra artiklar också). Läs den och följ länkarna för att komma till de studier som har gjorts.
https://www.presteramera.com/foam-rolling/